תמונות ממרכז אסיה-#1

העולם בו אנו חיים כיום מתועד באופן כה תדיר, עד כדי כך שהמציאות מתועדת בקצב התהוותה, כאשר ירצו כותבי ההיסטוריה בדורות הבאים לשחזר את חיינו, את האופן בו התלבשנו, עבדנו, וקיימנו חיי חברה, ומה היו הנורמות והערכים ששלטו בחיינו, הם יוכלו לעשות זאת בקלות דרך שלל העדויות הדיגיטליות שנותיר,אלפי קטעי חדשות, סרטי יוטיוב, ואינספור תמונות אינסטגרם של מנות בינוניות במסעדות אסיאתיות קצרות חיים.

כאשר אנו מביטים בעבר, בחברות אנושיות שחלפו מן העולם, הן לרוב מביטות אלינו חזרה דרך ממצאים ארכאולוגים, עדויות טקסטואליות,  וציורים של בני אצולה שיכלו להרשות לעצמם להותיר תיעוד של חייהם. אם אנו בעלי מזל ואנו עוסקים בתקופה מאוחרת יחסית, לאחר המצאת הצילום, נוכל לקבל מושג כלשהו על חייהם של בני האדם במאה התשע עשרה ותחילת העשרים, בטרם הפך האובייקט המצולם למייצג כל כך מרכזי של החיים האנושיים.

תצלומים מן המאה התשע עשרה או תחילת המאה העשרים יהיו לרוב בשחור לבן, עובדה שלתחושתי מרחיקה אותנו פעמים רבות ממושא הצילום, לכן כאשר אני מביט בתצלומים של סרגיי פרוקודין (Sergei Mikhailovich Prokudin-Gorskii ), אני חווה התרגשות של ממש, כאשר העבר מתלקח פתאום בצבע.

С.-М.-Прокудин-Горский.-Крестьянские-девушки.-1909-г.

פרוקודין נולד בשנת 1863 למשפחה רמת מעמד ממערב רוסיה. לאחר מעבר המשפחה לסנט פטרסבורג, החל פרוקודין בלימודי כימיה, מוזיקה וציור. בשנת 1901 ייסד סטודיו לצילום, שנה לאחר מכן נסע לברלין להשתלם תחת אדולף מית'ה, חלוץ הצילום הגרמני.

סרגיי פרוקודין-גורסקי  (1863-1944)
סרגיי פרוקודין-גורסקי
(1863-1944)

מית'ה ופרוקודין השתמשו בשיטה אשר פותחה לראשונה על ידי ג'יימס מקסוול (Maxwell)הסקוטי, אך שוכללה עם הזמן. שיטת שלושת הצבעים בה השתמש פרוקודין,משמעה באופן פשטני, הוא צילום מונוכרומטי דרך שלושה פילטרים שונים, בצבעי אדום, כחול, וירוק. איחוד שלושת הצילומים בשלושת צבעי הייסוד לכדי אלמנט אחד, אפשר ליצור תמונה המחקה באופן מספק את ספקטרום ראיית הצבע האנושי.

מחמד עאלם ח'אן,(امیر عالم خان) האמיר האחרון של בוכרא, מדגים את שיטת שלושת הצבעים.
מחמד עאלם ח'אן,(امیر عالم خان) האמיר האחרון של בוכרא, מדגים את שיטת שלושת הצבעים.

בין השנים 1909 ל1915 יצא פרוקודין למסע ברחבי האימפריה הצארית, מצוייד בקרון-מעבדת צילום אשר סופק לו באדיבות הצאר ניקולאי השני. מאות התשלילים שיצר פרוקודין מהווים עדות אחרונה לעולם שיחלוף לבלי שוב כעבור שנים בודדות, עם פרוץ המהפכה הבולשוויקית.

430697

פרוקודין תיעד עיירות, מנזרים, פועלי רכבת, ומפעלים. שימושו בטכניקת הצילום בצבע מאפשר לנו לראות במושאי הצילום אנשים כמונו, בשגרת יומם ובצבעים חיים, בי לפחות זה מעורר תחושות עזות של קרבה מצד אחד, ותוגה מסויימת הנובעת מן הידיעה כי כל בני האדם הללו, המחזיקים בכלי עבודה, סלסלת פירות, או יושבים בשיחה בטלה, הם ועולמם כולו, נמוג כאבק.

לב טולסטוי
לב טולסטוי

image029

קראח'אנות בזנדאן. תורכסתאן.
קראח'אנות בזנדאן. תורכסתאן.
מוכר מלונים. תורכסתאן
מוכר מלונים. תורכסתאן
חנות שטיחים. תורכסתאן.
חנות אריגים. תורכסתאן.
המפקח הסיני לאו דזן ז'או. חוות התה בChakva. גאורגיה. קווקז.
המפקח הסיני לאו דזן ז'או. חוות התה בChakva. גאורגיה. קווקז.
"מכתב" (או "חדר") יהודי. בוכרא.
"מכתב" (או "חדר") יהודי. בוכרא.
תורכמני עם גמל משא.
תורכמני עם גמל משא.
מכרות סוליוקטה (Sulyukta). קירגיזסתאן.
מכרות סוליוקטה (Sulyukta). קירגיזסתאן.
פרופיל אישה אוזבכית בפתח היורט.
פרופיל אישה אוזבכית בפתח היורט.
זוג דגסתאני
זוג דגסתאני
מנזר.  Svetlitsa, רוסיה.
מנזר. Svetlitsa, רוסיה.

פורסם על ידי siyahqalam

מתגורר במערב סין, חי ונושם את תרבות אסיה. ממזרח למערב , מעבר להווה, הולך וחזור. מתמחה בהסטוריה של דרכי המסחר, על הדתות הדמויות והמסורות השונות שזרמו דרכם. חובב תה, בוטניקה, הסטוריה של הבודהיזם וכלי נגינה מארצות מרכז אסיה. מוציא גם טיולים מיוחדים במרכז אסיה תחת "אורחות-נתיבים למרכז אסיה" https://www.facebook.com/innerpathsasia/ וברחבי סין תחת "דרך האמצע" https://www.facebook.com/middlepathtravels/?ref=br_rs

6 תגובות בנושא “תמונות ממרכז אסיה-#1

  1. על סמך מה אתה קובע שזאת אישה אוזבכית? עפ"י השטיח, היורטה והתכשיטים הייתי מנחש שהיא תורכמנית, אם כי אני כבר יודע להיזהר מלקבוע קביעות מוחלטות בדברים האלה…

    1. הי אורי,

      מקור הקביעה בתאור התמונה המקורי.
      לפי הבנתי ההבחנות שאנו מכירים היום בין הקבוצות האתניות השונות במרכז אסיה הן תוצר שרירותי של הועדות הסובייטיות השונות שחילקו את תורכסתאן לרפובליקות השונות.
      המילה "אוזבכי" עצמה שינתה את משמעותה בתקופות שונות. מתמונות שחיפשתי לשם השוואה בין יורטות "אוזבכיות" ליורטות של הQaraqalpaq למשל, לא מצאתי הבדל של ממש.
      השטיח נראה לי "אוזבכי", אם כי זה לא ממש התחום שלי.

  2. וכדי שלא ייראה כאילו אני רק מתעסק בקטנות- זה ממש מאגר תמונות מגניב. לא יכולתי למחוק את החיוך מהפנים כשגיליתי אותו. הכי אני אוהב את מוכר הששליק עם הנפנף הענקי.

  3. הי אורי, באופן משעשע את התיאור מצאתי גם באתר ספריית הקונגרס שרכשה את כל התשלילים המקוריים. http://www.loc.gov/exhibits/empire/ethnic.html אני מוכן לקבל את אי הבהירות לגבי היותה אוזבכית או תורכמנית. אבל הלבוש והיורטה ממש לא קירגיזיים.
    לא ראיתי תמונה של מוכר שישליק! איפה?

השאר תגובה

%d בלוגרים אהבו את זה: